(Volnočasové aktivity pro děti, díl 14.)
Milé děti,
v současné době, kdy většinu času trávíme doma, chtěla bych vám všem zpříjemnit volné chvíle nabídkou her, které můžete hrát doma buď se sourozenci, nebo s rodiči.
Snad se vám nabízené hry budou líbit a některou si zahrajete.
Irena Nováková, vychovatelka
1. Co se změnilo?
Pomůcky: malé předměty
Délka hry: 10 minut
Pro dva hráče
Pravidla:
První hráč rozloží malé drobné předměty na stole. Druhý hráč se během 30 vteřin seznamuje s rozmístěním věcí a snaží se zapamatovat, kde co leží. Pak se otočí zády ke stolu. První hráč zatím tři nebo čtyři věci přemístí, změní jejich místo. Druhý hráč má za úkol ukázat, kterými předměty bylo pohnuto, nebo které věci místo změnily.
Za každý správně určený předmět získává jeden bod, když hráč řekne věc, která se nepřekládala na jiné místo – bod ztrácí.
2. Kimova hra
Pomůcky: žádné
Pro dva a více hráčů
Pravidla:
Vašim úkolem bude si zapamatovat co nejvíce slov po sobě jdoucích:
Na prázdniny jedete k babičce a do kufru si první hráč zabalí např. triko. Druhý hráč jede také a do kufru si zabalí triko a přidá něco svého, třeba kalhoty. Třetí hráč jede také a přihodí další věc, kterou zabalí. Tak se řada věcí zvětšuje a vyhrává ten, který zvládne si zapamatovat, co nejvíce věcí. Tatínek nebo maminka může věci zaznamenávat na papír a sledovat správnost.
3. Zloděj v domě
Pomůcky: 2 šátky
Pro dva hráče
Pravidla:
Hraje se u několika k sobě sražených stolů. Dva hráči si zavážou oči a vydávají se na cestu kolem stolu. Jeden představuje zloděje, druhý bystrého tatínka, který ho chce v domě odhalit. Je noc, tatínek honí zloděje, zloděj utíká okolo stolů, pod stoly, na stůl. Po celou dobu se musí dotýkat jakoukoli části těla stolu. Bude-li ticho, budou kolem sebe kroužit dlouho a je to komické.
Po chycení zloděje se role obrátí.
4. Popelka
Pomůcky: různé druhy luštěnin
Pro dva až čtyři hráče
Pravidla:
Smícháme mnoho různých luštěnin (fazole, čočka, hrách) dohromady. Úkolem hráčů je co nejrychleji roztřídit se zavázanýma očima každý druh na zvláštní hromádku.
5. Počítání fazolí
Pomůcky: šátek , fazole
Pro dva hráče
Pravidla:
Hráč dostane misku fazolí a má za úkol se zavázanýma očima tuto misku fazolí roztřídit na hromádky po třech či čtyřech kusech. Kolik takových hromádek hráč dokáže ve stanoveném čase udělat, tolik bodů získá.
6. Na myslivce
Pomůcky: šátky
Pro dva hráče
Pravidla:
Dva hráči si zavážou oči a postaví se ke stolu každý na jinou stranu. Jeden z nich je myslivec, druhý jelen. Myslivec má za úkol podle sluchu jít za jelenem a dotykem ho vyřadit ze hry. Jelen ovšem nelení a napíná sluch, aby slyšel, odkud se k němu myslivec blíží. A podle toho, co jelen slyší, všelijak uhýbá, mění směr a dělá vše možné, aby se vyhnul střetnutí s myslivcem, které znamená jeho smrt. Oba hráči se při hře musí alespoň jednou rukou stále dotýkat okraje stolu.
7. Slepecká nápověda
Pomůcky: předměty, šátky
Pro čtyři hráče
Pravidla:
Dva hráči si zaváží pevně oči. Potom se dá někam jakýkoliv menší předmět. Třeba na stůl nebo pod židli atd. Slepci nevědí, kde předmět leží. Každý slepec má však svého nápovědu – tatínka,
maminku – to jsou hráči, kteří sice vidí, ale nesmí se pohnout ze svého místa. A ti navádí svého slepce tím, že mu říkají: “napravo, nalevo, výše, níže“. Bližší údaje nesmí nápověda vyslovit.
Vyhrává ten, kdo první najde hledaný předmět.
8. Hmat
Pomůcky: plastelína, nějaké malé předměty
Pro dva i více hráčů
Pravidla:
Do plastelíny otiskneme nějaký předmět. Hráč má za úkol poslepu přejet tento obrazec prsty a na papír namalovat to, o čem se domnívá, že poznal hmatem.
9. Jeřáb
Pomůcky: sešit A5
Pro jednoho i více hráčů
Pravidla:
Otevřený sešit se postaví jako stříška na zem. Hráč se k němu postaví a chytí jednou rukou za zády za kotník opačné nohy. Poté se snaží předklonit a sebrat v zubech sešit, aniž by se při tom dotkl země jinou částí těla, než je noha, na níž stojí. Těm nejlepším se to skutečně povede.
10. Lavina
Pomůcky: bystrá mysl
Pro dva i více hráčů
Pravidla:
Lavina je nepříjemná věc, ale zachránit každého z ní mohou jen věci, začínající stejným písmenem jako jeho jméno. Kdo najde nejvíc takových slov, ten vyhrává.
11. Na básníky
Pomůcky: jednoduché krátké básničky
Pro dva hráče
Pravidla:
Jeden hráč předčítá jednoduché básničky, přičemž vynechá některý rým. Úkolem je doplňovat slova do rýmu. Za správnou odpověď se samozřejmě počítá i jiné vhodné slovo, které se rýmuje.
12. Utvoř větu
Pomůcky:barevný papír, tužka, nůžky
Pro dva hráče
Pravidla:
Jeden hráč vymyslí a napíše větu na barevný papír. Pak ji rozstřihá na jednotlivá slova a ty položí na viditelné místo. Oznámí jen, kolik je to slov celkem. Druhý hráč chodí s papírem a píše si jednotlivá slova na papír. Snaží se co nejdříve složit ze slov správnou větu, která má požadovaný počet slov.
13. Stín
Pomůcky – žádné
Pro dva hráče
Pravidla:
Hrají dvě děti, z nichž jedno je stínem druhého. První dělá různé pohyby. Stín je mu neustále v patách a opakuje vše, co děla první. Stín se snaží pohyby dělat co nejpřesněji. Pak se role vymění.
14. Past na zajíce
Pomůcky: provázek , tužka
Pro dva hráče
Pravidla:
Na provázku, dlouhém asi 80 cm, udělejte uprostřed uzlík, ale nedotažený, tak že do něj lze volně strčit tužku. Jeden hráč uchopí provázek za oba konce, druhý hráč tužku vstrčí do otvoru uzlíku. První hráč několikrát předstírá, že chce uzlík utáhnout a tužku v něm tedy uvěznit. Druhý hráč musí vycítit, kdy se uzlík stáhne doopravdy. Vytáhne-li předčasně tužku z otvoru, aniž první hráč uzlík utáhne, prohrává. Vyhraje tedy, když první hráč uzel utáhne, ale on jeho úmysl včas postřehne a tužku včas z otvoru uzlíku vytáhne.
15. Na sochy
Pomůcky: žádné
Pro čtyři hráče
Pravidla:
Sochař vytvoří nejméně ze dvou hráčů sochu. Hadač si ji dobře prohlédne a pak jde za dveře. Sochař mezitím na soše něco znatelně změní – polohu ruky, vymění ponožky atd. Potom se hadač opět vrátí a snaží se změny najít.
16. Vrať se zpět
Pomůcky:šátek
Pro dva i více hráčů
Pravidla:
V kruhu o průměru 1 m stojí hráč se zavázanýma očima. Vyjde z kruhu 10 kroků vpřed, tam se dvakrát otočí a vrací se deseti kroky zpět na místo, ze kterého vyšel. Komu se to podaří?
16. Poslepu k cíli
Pomůcky: žádné
Pro dva i více hráčů
Pravidla:
Vyhlédněte si nějaký objekt a pak všichni zavřete oči a vykročte k objektu. Kdo si myslí, že už k němu došel, otevře oči a zůstane stát na místě. Vyhraje ten, který se k objektu přiblíží nejvíce.
17. Kreslení poslepu
Pomůcky: šátek, papír, tužka
Pro dva i více hráčů
Pravidla:
Hráči obdrží tužky a papíry a šátkem se jim zaváží oči a poté dostanou za úkol nakreslit něco konkrétního. Kdo to zvládne nejlépe, vyhrává.
18. Jaký máte sluch
Pomůcky: tikající hodinky
Pro tři i více hráčů
Pravidla:
Pošlete jednoho z vás se zavázanýma očima z místnosti ven a za jeho nepřítomnosti ukryjte v místnosti tikající budík, tak aby ho bylo slyšet, ale ne okamžitě nahmatat. Pak dítě zavolejte, aby za naprostého ticha hledalo hodinky podle jeho tikotu. Kdo ho najde první, vítězí.