V září jsme měli naplánovat akce na celý školní rok. Na třídnické hodině, kde jsme se bavili o akcích, které naše třída 6.A bude organizovat, padl návrh uspořádat tzv. Učení naruby, tedy den, kdy místo učitelů budou učit žáci. Také zde vznikl nápad uspořádat akci 28. března, jako dárek ke Dni učitelů. A protože vycházelo 28. března na Velikonoce, naplánovali jsme tuto akci na úterý 26. března.
Žáci si vybrali hodinu, kterou by chtěli učit, a ve dvojicích nebo v menších skupinkách si ji pak odučili. Připravit si mohli výklad učiva, prezentaci, test, soutěže, kvízy, prostě cokoli. Také mohli navrhovat známky, poznámky, zadávat úkoly, vyvolávat učitele a třeba je i napomínat. Museli ale při tom také dodržovat školní řád a chovat se slušně jak k učitelům, tak i ke spolužákům.
A jaké byly reakce učitelů na tento den?
Takovou větu jsem slyšela v dnešní hodině při Učení naruby v 8. B, kterou si připravil "pan učitel" Tomáš. Opravdu jsem se snažila vyrušovat, ale Tom se nedal rozhodit, vytrvale mi psal poznámky a celá třída, nakonec i já, pracovala pod jeho vedením jak hodinky. Téma nebylo jednoduché, řešení lineárních rovnic s jednou neznámou. Tomáš využil počítač, kde měl připravenou prezentaci s příklady, žáci je řešili a vždy prvních šest bylo odměněno sladkostí, samozřejmě pokud udělali i zkoušku. Pokud si některý žák nevěděl rady, "pan učitel" zaúkoloval spolužáky do vrstevnické výuky. Na konci hodiny bylo připraveno Bingo, které tuto zajímavou hodinu uzavřelo.
Velice oceňuji nejenom Tomovu přípravu a vedení hodiny, ale práci celé třídy, kdy všichni žáci počítali, jako kdyby před tabulí nestál jejich spolužák, ale opravdový učitel. Přemýšlím, při jaké další příležitosti si "pana učitele" půjčím a sama si trošku "dáchnu".
Existuje i levý úhel?
Přestože jsme se k této otázce v hodině 6. C při Učení naruby nedostali, všechny ostatní úhly jsme si zopakovali. Hodinu si připravila tři děvčata Mirka, Mel a Klárka. Paní učitelky nezapomněly zkontrolovat domácí úkol, zadat pracovní list, který hned oznámkovaly a trpělivě vysvětlovaly, kde spolužáci dělají chyby. V druhé části hodiny vyvolávaly žáky k tabuli, kde bylo připraveno velké množství příkladů, a tak jsme ani nepostřehli, že již zvoní na přestávku. A reakce usměvavých "slečen učitelek" ?: "To bylo super, mě to tak bavilo." Tak možná, že se v průběhu této podařené akce zažehla jiskra a na naší škole vyrůstá nejedna paní učitelka nebo pan učitel.
V 6. A - Tina, Adéla, Tonička a Eliška nachystaly dvě prezentace, ukázku z filmu Alexandr Veliký a kvíz. Během opakování zkoušely dobrovolníky, kdo se hlásil. Marek P. dostal jedničku a pak psaly i poznámky, ale ty samozřejmě zapisovat nebudu.
V hodině přírodopisu v 8.A se žáci snažili. Hodinu měl Martin Dušek a k němu se přidal Patrik Lašák. Popravdě jsem se trochu hodiny obávala, ale Martin vedl hodinu dobře. Patrik udělal kvíz k tématu. Martin pak zhodnotil, že to není zase tak jednoduché a je potřeba mít znalosti a zkušenosti. Což jsem byla ráda, že si to uvědomili, že to není jen tak.
Druhou hodinu měly holky v KAVS – Adela a Tina z 6.A a Melanie Prátová z 6.C. Hodina byla nápaditá, hezky si to holky nachystaly. Hry, rozcvička a pak překážková dráha.
Za mě to zvládly holky na výbornou a myslím, že si také uvědomily, že je to pro učitele náročné si nachystat hodinu a zaujmout žáky.
Těším se již nyní na příští ročník.
První hodinu HV učily žákyně ze 7.C – Linda, Adéla a Nikola. Jejich hodina se mně líbila nejvíce. Žáci se rozdělili do dvou skupin, ve kterých pak odpovídali na otázky. Protože bylo žáků málo, byla v jedné skupině i paní asistentka. Holky si připravily nejdříve hudební kvíz formou prezentace na poznávání zpěváků současné hudby. V druhé části hodiny pak pouštěly písničky různých zpěváků a žáci hádali, o jakou píseň či interpreta se jedná. Zde suverénně bodoval Matyáš Kammerer, který uhodl téměř všechny písničky a jeho skupina tak výrazně vedla nad tou druhou. Líbilo se mně, že mě „paní učitelky“ oslovily, jestli bych se nepřidala ke skupině, která prohrávala, aby získala nějaké další body. Samozřejmě jsem souhlasila a měla jsem vždy velkou radost, když jsem nějakého zpěváka nebo písničku poznala. Holky zvládly hodinu na výbornou a moc jsem si hodinu užila.
Druhou hodinu HV v 6.A vedly Tina a Toni. Žáci se rozdělili do skupin a měli si vybrat nějakou píseň, kterou zazpívají jako karaoke na mikrofon. Překvapilo mě, jak všechny skupiny nadšeně zpívaly a nezaznělo tam „my nechceme“ nebo „to je trapné, my nejdeme“. Některé skupiny chtěly zpívat i několikrát po sobě a s některými jsem si zazpívala i já. Moc mě to bavilo.
Třetí hodinu HV v 6.B si připravily Elena, Adéla S. a Kristýna. Holky si daly s přípravou práci a měly hodinu moc hezky nachystanou. Bohužel, spolužáci jim hodinu úmyslně narušovali, nespolupracovali a odmítali odpovídat na nějaké otázky. „Holky učitelky“ si však s hodinou poradily a zasloužily si u mě obdiv a samozřejmě velkou jedničku.
Určitě jsem pro, abychom Učení naruby zopakovali i příští školní rok.
A reakce žáků 6.A?
Třetí hodinu byl přírodopis a v něm jsme se dívali na video a dělali zápis. Čtvrtou hodinu byl dějepis, pátou jsme měli přírodovědný seminář, avšak v něm učil pan učitel Koubek. Jako poslední hodinu jsme měli informatiku, ve které jsme se však normálně neučili, ale hráli jsme online hry.
Celkový pocit z této akce mám rozporuplný. Pokud by se tato akce konala i příští rok, určitě bych trvala na tom, abych učila sama, protože když jsme byli čtyři, moc se to nepovedlo, asi protože jsem na ně hodně spoléhala. Myslím, že to byl velmi dobrý nápad, protože teď si všichni budou učitelů více vážit, jelikož zažili být v jejich kůži.