Učení naruby 26. 3. 2025


Při plánování akcí na tento školní rok jsme opět Učením naruby chtěli poděkovat učitelům za jejich práci a dát jim tuto akci jako dárek ke Dni učitelů, který se slaví 28. března. Učení naruby proběhlo ve středu 26. března, kdy si žáci 2. stupně vyzkoušeli učitelskou profesi a učili celých 45 minut místo učitelů. Někteří z nich zjistili, že učit druhé není vždy tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Žáci si vybrali hodinu, kterou by chtěli učit, a ve dvojicích nebo v menších skupinkách si ji pak odučili. Připravit si mohli výklad učiva, prezentaci, test, soutěže, kvízy, prostě cokoli. Také mohli navrhovat známky, poznámky, zadávat úkoly, vyvolávat učitele a třeba je i napomínat. Někteří měli nachystané i odměny pro své spolužáky. Všichni však museli při tom také dodržovat školní řád a chovat se slušně jak k učitelům, tak i ke spolužákům.

Učitelé pak ocenili žáky za jejich výuku buď pochvalou, nebo známkou.

V den, kdy slaví učitelé svůj svátek, tedy 28. března, roznesli žáci 7. A učitelům 2. stupně malé dárečky – záložky, které vyrobili pro učitele v hodině výtvarné výchovy. Chtěli tak učitelům poděkovat za jejich obětavou a náročnou práci.

                                                                                                                      Jolana Hůrková a žáci 7. A

Názory některých učitelů na hodiny vedené žáky.

Paní učitelka Komárková – hodina ČJ v 6. C a třídnická hodina. Hodinu vedly tři žákyně, začaly kontrolou domácího úkolu z předchozího dne, dále měly pro žáky nachystaný středně těžký souhrnný diktát, který všechny pěkně potrápil. Po jeho napsání si rozdělily práci, dvě opravovaly diktáty a hned dávaly známky. Třetí „paní učitelka“ pokračovala s žáky prací v připraveném pracovním listu. Hodina se celkem povedla, musím ocenit, jak děvčata statečně pracovala a měla možnost si zkusit, jaké je to z druhé strany. Asi nejobtížnější pro ně bylo udržet si pozornost žáků a mluvit dost hlasitě a výrazně, aby jim bylo dobře rozumět. Jiné žákyně si pak ještě nachystaly třídnickou hodinu, kde na začátku řešily aktuální problémy ve třídě a poté pro ně měly nachystané zábavné skupinové hry na zlepšení vztahů v kolektivu. Hodina se taktéž povedla, žákům se líbila, všichni se pobavili a zasmáli se, nejtěžší opět bylo udržet si respekt a kázeň. 

Pan učitel Hanák

Věřím, že jsme si všichni Učení naruby užili, mnoha žákům bylo nastaveno zrcadlo k jejich přístupu k výuce. Ti, co učili, si naopak vyzkoušeli, že to není tak jednoduché, jak to vypadá, a naučit něco tak, aby to alespoň většina pochopila, není nic jednoduchého.

Pan učitel Cenek

Velmi kladně hodnotil hodinu zeměpisu, kterou si připravili Marek V., Michal a Marek P. ze 7. A. Kluci měli nachystaný Kahoot, zkoušení, pracovní list. Pan učitel řekl, že to bylo fakt dobré, protože všichni pracovali.

Paní učitelka Stávková

Bere Učení naruby jako velmi příjemné zpestření výuky. U ní si připravili hodinu matematiky Barbara a David z 9. C, hodina byla zaměřena na opakování před přijímacími zkouškami. Měli to skvěle nachystané a žáky to bavilo. Hodinu fyziky v 9. C odučila Simona, která pojala Newtonovy zákony po svém a rovněž zaujala třídu i vyučující.

V 7. A si jako vždy perfektně připravily hodinu matematiky Lara, Adéla a Kristýna. Dopředu se domluvily na tématu hodiny, krásně vše zpracovaly, přednesly žákům a řešily připravené úlohy. Měly pro spolužáky nachystaný i úkol formou samostatné práce.

Pan učitel Melichárek

Žáci v 7. C si připravili hodinu angličtiny, kdy učili místo vyučujícího v rámci „Učení naruby“. Všichni dostali osmisměrky, pracovní list a také si žáci připravili on-line hru Kahoot na slovíčka do angličtiny pro spolužáky. Hodina byla zajímavá, interaktivní a velice rychle utekla.

Paní učitelka Coufalová

U mě se zapojily čtyři z pěti tříd. Žáci se přišli domluvit a samostatně si hodiny připravili.

V 6. C učily matematiku hned dvě skupiny žáků. Nejdříve Viki a Valentina procvičovaly se žáky převody stupňů na minuty a minut na stupně a na závěr své aktivity připravily pro spolužáky samostatnou práci, kterou poté opravily a těm nejlepším navrhly jedničky. V druhé části hodiny si Hugo, Libor a Matyáš nachystali Kahoot na procvičování velikosti úhlů. Tak jak to bývá, když se učitel hodně připravuje na hodinu, vyskytl se menší zádrhel, nemohli najít hru, kterou si nachystali, tak šáhli po jiné, která však byla v anglickém jazyce. A tak jsme se naučili i nová slovíčka, jako je obtuse angle, acute angle, right angle.

V 9. B si Terka s Ivanou zodpovědně připravily matematické příklady na doprocvičování k přijímačkám a na nějaké fórky nebyl čas, protože všichni pracovali, aby výsledky u přijímaček byly co nejlepší.

V 7. C vyvolávaly k tabuli a ptaly se na úskalí poměru Klárka s Žofkou. Největší úspěch mělo procvičovací Bingo. Vše měly pečlivě připraveno, spolužáci počítali, ale když dostali vytištěný pracovní list za domácí úkol, oboustranný, tak trošku brblali. Tak dlouhé úkoly nedávám ani já😊. V pátek ho však všichni měli vypočítaný a díky němu se dobře připravili na písemnou práci.

Jediná hodina chemie proběhla v 9. A, kde Matyáš a Kuba hned na začátku vyvolali na ústní zkoušení 3 žáky.  Jedničky sice nerozdali, ale dobrali se společně ke správným odpovědím na kladené otázky. Uhlovodíky a deriváty uhlovodíků shrnuli v závěrečné prezentaci a já si v poslední lavici lebedila, možná si i užívala, že nemusím dnes zkoušet, psát na tabuli, vysvětlovat, klást otázky…

Pan učitel Orság

Pro mě nejzajímavější byla hodina zeměpisu ve třídě 8. A, kde si kluci připravili prezentaci na státy severní Evropy. Vtipné pro mě bylo, že nebyli moc připraveni a dost často nevěděli, co na daných snímcích je a zbytek třídy je v tom samozřejmě patřičně „vykoupal“. Nejlepší bylo, když popisovali jednoho maskota (tučňáka), jako 100% potomka vikingů. Kluci hodinu vzali ale sportovně, takže se nic nestalo.

Paní učitelka Machálková

Ke Dni učitelů jsem v rámci akce Učení naruby nechala žáky, aby se na jednu hodinu stali učitelem. Převzali zodpovědně výuku chemie a fyziky, pokračovali tam, kde jsme skončili. Připravili si výklad, kvízové otázky, zapojili digitální výuku, a opravdu to zvládli skvěle. Bylo milé vidět, jak převzali zodpovědnost a přemýšleli nad tím, co vše musí učitel při přípravě zvážit. Pro mě to byla příjemná zkušenost, která ukázala, jak se žáci ochotně dokážou zapojit do výuky, co všechno jsou schopni samostatně vymyslet.

Pan učitel Koubek

Melissa a Kristýna ze 6. A si připravily hodinu přírodopisu. Děvčata si nechala vygenerovat text umělou inteligencí, který nedával moc smysl. Nicméně jsem toho využil a celou hodinu jsme rozebírali chyby, které AI vytvořila. Samozřejmě jsem neustále opakoval, že to není chyba holek, ale toho robota. Takže to podle mě nakonec mělo super výsledek, poněvadž si mohly uvědomit, že to, co jim AI vytvoří, nemusí být vůbec správně a bezvadně.

Paní učitelka Hůrková

V ten den jsem měla čtyři vyučovací hodiny a tři z nich odučili žáci. Pro mě to byl moc fajn den, užila jsem si ho a děkuji všem žákům, kteří si hodinu připravili.

Kluci ze 7. A – Lukáš, Michal a Marek M. si připravili zábavnou hodinu angličtiny. Připravili si hru Kahoot na procvičování minulého času. Pro vítěze měli nachystané sladkosti. Pak vyvolávali žáky na nepravidelná slovesa. Žákům navrhovali známky, a dokonce i poznámky. Kluci zvládli hodinu na výbornou.

V 8. třídách si hodinu ruštiny připravili Marharita a Dmytro z 8. C. Na začátku potrápili žáky s diktátem, který hned v hodině oznámkovali, většina žáků dostala jedničku. Následovala hra s plácačkami na procvičování slovíček a na závěr si zahráli Kahoot na slovní zásobu. Hodina byla fajn a zejména oceňuji, že „učitelé“ na žáky mluvili hlavně rusky, takže je museli více poslouchat, aby jim rozuměli.

Hodinu HV v 7. B si připravily Elena, Adéla S. a Kristýna. Holky si daly s přípravou práci a měly hodinu moc hezky nachystanou. Nejdříve dávaly žákům otázky na různá témata z HV, pak měly připravenou prezentaci, kde museli spolužáci uhodnout interpreta. Pro žáky, kteří správně odpověděli, měla děvčata připravena bonbony. Na závěr pouštěli hudební ukázky některých interpretů, kteří byli v prezentaci. Hodina se mně moc líbila a dobře jsem se i pobavila.