K2-2020-1-CZ01-KA229-078314

Evropská komise neodpovídá za použití informací, jež toto sdělení obsahuje, vyjadřuje pouze názor autora.
Evropská unie v roce 2019 koncipovala strategii „Zelená dohoda pro Evropu“. Pro realizaci opatření, která mají zajistit udržitelnost hospodářství EU, je mj. třeba vzdělávat občany bez ohledu na věk a hranice, což se odráží v názvu i dopadu projektu. Na platformě eTwinning bylo vyhlášeno téma pro rok 2020: Klimatické změny a environmentální problémy. Projekt využívá eTwinning, vychází z Konceptu cirkulární ekonomiky, jenž je novým pohledem na udržitelnost, příklad si bere z přírody.
Slovinsko je krásná země, s Českou republikou propojena historicky. Oba národy mají podobnou přírodu, kulturu, školství, srozumitelný jazyk, mají potřebu spolupráce a komunikace pro „Zelenou Evropu“. Na obou školách je realizována aktivizující výuka v environmentálním vzdělávání, je u nich jednou z priorit a stala se i podnětem pro partnerství.
Dlouhodobým cílem partnerů dle EPR (Evropský plán rozvoje) je moderní evropská škola otevřená inovacím v evropském prostoru, zaměřená na environmentální a multikulturní vzdělávání využíváním aktivizující výuky (v projektu CLIL, vrstevnické, převrácené a zkušenostní učení) a integrací moderních ICT do výuky (využití eTwinning, EPALE aj.). Záměrem, daným s respektem k inkluzi, je všestranný rozvoj všech žáků i zaměstnanců ke zdravému způsobu života v EU.
Obě školy jsou fakultní, garantující praxi studentů VŠ v ČR i Slovinsku. Jejich vzdělávací programy naplňují cíle a principy vzdělávání v 21. století založené na čtyřech pilířích (učení se, učení se tomu, jak pracovat, učení se, jak žít v komunitě a učení se žít), ale každý partner využívá jiné aktivizující učení, které do projektu vkládá.
Cílem společného projektu je vzájemná optimalizace environmentálního vzdělávání pro „Zelenou Evropu“, podpora jazykové rozmanitosti EU a mezikulturní povědomí.
Cílem projektu není vytvořit případovou studii environmentálního vzdělávání, ale především společné vzájemné učení a motivace k využívání forem práce v různém prostředí a aktivizujících metod, s nimiž mají partneři dobré zkušenosti.
Ověřit jejich aplikaci v mezinárodních podmínkách mají nejen přímo do mobilit zapojení zaměstnanci (10 pracovníků různých profesí) a žáci (16 žáků 3.–9. ročníku) z každé školy, ale také nepřímo zapojení účastníci (cca 500 pedagogů, žáků všech ročníků, studentů na praxi, rodičů i zástupců široké veřejnosti), to především v dopadu akcí diseminace, nadnárodně pak prostřednictvím e Twinningu, Epale i platformy ERASMUS+.
Dílčí cíle:
zlepšení odborných a jazykových kompetencí, včetně ICT, zapojení nově získaných metod a forem učení do předmětů,
zlepšení učení i výuky cizích jazyků, rozvoj manažerských kompetencí, rozvoj kreativního a kritického myšlení.
Účastníci získají Europass mobility a jazykový pas.
Projekt „Cesty do Zelené Evropy“ vznikl na ZŠ Arménská v Brně z iniciativy ředitele školy a koordinátorky EVVO, ve spolupráci s pedagogy, členy spolku Česko-slovinská společnost z. s. a Univerzity v Lublani, kteří kontaktovali partnerskou organizaci ZŠ Naklo ve Slovinsku. Základní myšlenkou je vzájemně se poznat, sdílet informace, zážitky, spřátelit se a vytvořit propojení na bázi společných aktivit mezi zaměstnanci i žáky obou partnerských škol, nejdříve v bezpečném virtuálním učebním prostředí, jakým je TwinSpace v eTwinning projektu. Zde pracovníci, posléze žáci mohou vzájemně připravovat aktivity i následně hodnotit environmentální vzdělávání v průběhu mobilit a současně se učit komunikativní (včetně cizích jazyků) a ICT dovednosti.
Každodenní život je plný technologií, ale stále probíhá v souladu s rytmy přírody. Perspektiva cirkulární ekonomiky bude aplikována na výsledky úspěšného projektu „Jedlá školní zahrada“ ZŠ Brno Arménská. Ve zkušenostním učení ji budou účastníci činností mezinárodních smíšených skupin dále rozvíjet i bezodpadově využívat plněním virtuálních i praktických aktivit na mobilitách. K dalšímu hlubšímu pochopení principů koloběhu a podmínek v přírodě budou týmy, virtuálně i v různém prostředí pro environmentální vzdělávání v přírodě, realizovat aktivizující výuku, pozorování a experimenty. Pro dosažení cílů se výměna praktických zkušeností uskuteční na mobilitách, u zaměstnanců v rámci krátkodobého společného školení, u žáků v průběhu krátkodobých výměnných pobytů, 2x v partnerské zemi, vždy v rozsahu 6 dnů. Na základě zkušeností bude společně vytvořen model pro slovinskou ZŠ Naklo.
Projekt bude vícejazyčný (A,Č,SLO,N,R), účastníci se budou učit v angličtině a procvičovat v jazyce partnera.
Na poradách (10 x, po skončení mobility i na konci roku) a na webu škol, prostřednictvím 4 vzniklých filmů, budou účastníci sdílet své zkušenosti s ostatními zaměstnanci a studenty. Se žáky a zájemci z místních škol, rodičovské i širší veřejnosti na 4 besedách a 4x v tisku, mezinárodně na eTwinning a EPALE. Výstupem projektu bude, na konkrétním příkladu, předání zkušenosti s mezinárodní školní spoluprací na dílčím úseku didaktiky environmentalistiky v zrcadle strategie „Zelená dohoda pro Evropu“.
KA2 2020-1-CZ01-KA229-078314 je projekt, který v důsledku pandemie Covid 19 probíhal s přerušením (od 1. 11. 2021 – 1. 2. 2022) a prodloužením v termínu od 1. 9. 2020 do 30. 11. 2022. Jeho obsahem zůstává School Exchange Partnerships (školní výměnná partnerství) v rámci akce Strategická partnerství, výměna zkušeností, organizace aktivit na mezinárodní i místní úrovni, výměny na partnerských školách (ZŠ Brno, Arménská, ČR a OŠ Naklo, Slovinsko). Důraz je kladen na projektovou spolupráci žáků od 10 do 14 let i zaměstnanců partnerských škol ve smíšených mobilitách virtuálně i fyzicky, na vzájemné vzdělávací workshopy v rámci e TWINNING projektu Jedlá školní zahrada pro „Zelenou Evropu 2“ i mobilit žáků a společných školení zaměstnanců ZŠ v ČR a Slovinsku, poznávání přírodních geografických celků obou zemí, zvláštností místní komunity a péče pro životní prostředí v rámci udržitelného rozvoje pro „Zelenou Evropu“.
Podrobný popis projektu – OŠ Naklo
Podrobný popis projektu – OŠ Naklo English Version
